Тема „Хајдуци и ускоци“ у седмом разреду
У току новембра 2016. Ученици седмог разреда бавили су се на часовима српског језика, историје, верске наставе и информатике темом хајдука и ускока. Знања стечена на једном предмету утврђивали су и примењивали на другим предметима. Коришћени су сви облици рада (иднивидуални, рад у пару и групни), као и разноврсне методе: практични рад, ученик у улози наставника, демонстративна, игровна метода (квизови и асоцијације), дијалошка, метода анализе и синтезе, истраживачка и креативна метода.
Српски језик
Ученици 7/1 и 7/3 обрађивали су народне епске песме средњих времена („Мали Радојица“, „Старина Новак и кнез Богосав“, „Иво Сенковић и ага од Рибника“, „Ропство Јанковић Стојана“), а обрађено и једно ауторско дело са овом темом – роман „Хајдук Станко“ Јанка Веселиновића. Овај тематски круг обрађиван у току новембра завршен је часом систематизације у облику квиза.
Наставну јединицу „Хајдук Станко“, роман Јанка Веселиновића, припремиле су ученице 7/1 и презентовале је свом одељењу: у уводном делу часа заинтересовале су ученике за овај роман тиме што су им пренеле радњу романа пре одломка из читанке. Сам одломак обрадиле су уз помоћ презентације (демонстративна и дијалошка метода). Како би подстакле и остале ученике да прочитају овај роман, само су назначиле могући расплет догађаја.
Фотографије |
Наставну јединицу „Иво Сенковић и ага од Рибника“ представили су ученици 7/3 уз помоћ презентације коју су самостално израдили. Применили су стечено знање о ускоцима са часа историје како би ученике увели у тему, у главном делу часа припремили су динамичну анализу саме песме. У завршном делу часа обновили су књижевнотеоријске појмове везане за народну епску песму уз помоћ квиза израђеног у алату testmoz.
Наставну јединицу „Ропство Јанковић Стојана“ ученици 7/3 предавали су и у 7/1 и у 7/3 уз помоћ самостално израђене презентације. Успели су да дијалошком и демонстративном методом активирају своје другове па је час протекао успешно и брзо. У завршном делу часа ученици су проверили стечена знања уз помоћ квиза израђеног у алату testmoz. Могли су одмах да виде учинак свој рада.
Систематизацију свих стечених знања о овој теми ученици су урадили у свеобухватном квизу који је припремила наставница Биљана Кнежевић. Квиз је укључивао све стандарде из дела књижевност примењене на наведеним делима обрађеним у овој теми.
Информатика
На првом часу ученици су се упознали са начином креирања презентације коришћењем програма Пауер поинт. Увежбали су претрагу, преузимање и убацивање у презентацију докумената са Интернета. Разумели су како да користе опције Slide Design i Slide layout. На овом часу ученици су преузимали примере о хајдуцима.
На другом часу ученици су применили стечено знање о изради презентације на новој теми – ускоци. Задатак је био да направе самостално презентацију величине 5-10 слајдова. Овај задатак су успешно урадили.
На трећем часу ученици су показивали своје презентације, дискутовали о њима и од наставника добили повратну информацију.
Верска настава
Ученици 7/1, 7/2, 7/3 и 7/4 који као изборни предмет похађају верску наставу на једном часу су уз неколико активности систематизовали знање о хајдуцима и ускоцима стечено на часовима историје, као и знање о књижевним делима са овом тематиком обрађеним на часовима српског језика. У завршном делу часа показали су и своју креативност повезујући своје време са временом хајдука и ускока.
У средишњем делу часа ученици су имали три занимљиве активности, међусобно повезане:
Прва активност представљала је обнављање и подсећање на основне хришћанске врлине и подвиге светитеља.
Друга активност укључила је издвајање хришћанских мотима у песмама хајдучког и ускочког циклуса, са нарочитим освртом на празнике Ђурђевдан и Митровдан. У овој фази ученици су правили шему и игру асоцијација.
Трећа активност је објединила претходне активности и у облику групног рада ученици су издвојили један претходно обрађени мотив и на основу њега осмислили причу чији је јунак смештен у савремено доба.
Историја
На часу историји ученици 7/1 и 7/3 упознали су се са историјом Срба под османском и хабзбуршком влашћу. Упознали су се са различитим врстама историјских извора, уочили променљивост етничких и државних граница и увидели утицај политичких, друштвених и културних прилика на начин живота људи. Након овог часа били су спремни да боље разумеју народне песме средњих времена и сместе их у одређени историјски контекст и локалитет.
У главном делу часа групним радом самостално су обрадили појмове хајдучија, хајдуци, харамбаша, барјактар, јатак,Ђурђевдан, Митровдан, старина Новак, ускоци, сењски ускоци, Стојан Јанковић, Илија Смиљанић и гусле. Затим су презентовали свој рад и тако су сви ученици имали прилику да чују објашњење свих појмова.
У завршном делу часа ученици су погледали кратку презентацију о хајдуцима и ускоцима како би утврдили стечено знање.
Power Point презентације | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Хајдуци - Катарина Рољић, 7/4 | Ускоци - Тара Илић, 7 | Ропство - Јанковић Стојана |